Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Resonant werkt samen met de conservatoriumbibliotheek om de jazzcollectie van Albert Michiels veilig te stellen.

In de maand mei van 2008 overleed de vierentachtig jarige Albert Michiels, stichter en bezieler van Jazz Hoeilaart. Als muzikaal adept van de grote Jazzfiguur John Ouwerckx, was Albert Michiels zelf pianist. Ook de Jazzacademie richtte hij zelf op. Bij hem thuis verzamelde hij doorheen de jaren een indrukwekkende collectie waardoor zijn huis in Hoeilaart meer weg had van een museum dan van een woonst.

Als stichter van Jazz Hoeilaart Intern'l bood hij aan vele muzikanten hun eerste roem en tilde het festival op tot een internationaal niveau. Dat jarenlange engagement maakte hem tot een centraal figuur in de Belgische jazzwereld en hij kende dan ook vele musici persoonlijk waaronder Philip Catherine, Toots Thielemans en Elias Gistelinck.

Doorheen zijn lange leven breidde zijn persoonlijke collectie aanzienlijk uit met uitzonderlijke stukken zoals unieke autografe partituren uit het privébezit van menig groot Belgisch componist of arrangeur uit het interbellum waaronder David Bee, Peter Packay, Gus Deloof en “Fud” Candrix. Het waren zij die de basis en de norm legden voor de huidige Belgische jazz maar waarvan helaas veel materiaal is verloren gegaan en daarmee ook een schat aan Belgisch cultureel erfgoed. Michiels’ collectie bevat daarnaast ook massa’s krantenartikels, foto’s, brieven, opnames en unieke affiches en tekeningen uit de Belgische jazz van het grootste deel van vorige eeuw. Ook het archief van Jazz Hoeilaart Intern'l bewaarde hij zelf.

Deze gevarieerde en uitgebreide verzameling is een uniek gegeven dat een kijk biedt op verschillende facetten van de Belgische jazzgeschiedenis vanuit het bevoorrechte standpunt van Albert Michiels. Deze collectie dreigde echter te verkommeren in zijn nu leegstaande woning.

Resonant, centrum voor Vlaams muzikaal erfgoed bemiddelde met de Antwerpse conservatoriumbibliotheek om aldaar de collectie onderdak te kunnen bieden en open te stellen voor onderzoeksprojecten. Medewerkers van Resonant en vrijwilligers leggen nu de laatste hand aan het inpakken, eerste zorgen en een plaatsingslijst van deze unieke, grote en gevarieerde collectie. Met de hulp van Karel Moens, conservator van het Museum Vleeshuis/Klank van de Stad, zijn tientallen foto's gemaakt van de originele situatie van de talloze affiches, archieven en de plaats waar ze bewaard werden. De informatie over de actuele context kon opgenomen worden in de plaatsingslijst.

Deze collectie is een onmisbare historische bron voor Leon Lhoest, docent jazzharmonie, -analyse en –arrangementen aan de conservatoria van Antwerpen, Gent en Maastricht. Hij is promotor van een drie jaar durend onderzoek naar de specifieke eigenheid van de Belgische jazz in het Interbellum en haar parallellen en verschillen met jazz met andere landen uit dezelfde periode. Hiervoor is de collectie Michiels onontbeerlijk omdat veel bronnen voor Belgische jazz uit die periode in de vergetelheid zijn geraakt of verloren zijn gegaan.

Door dit onderzoek zal er een duidelijk beeld komen van het beschikbaar materiaal uit deze periode en wordt dit in een chronologisch, historisch kader geplaatst. Na een uitvoerige analyse zal dit materiaal ook te horen zijn in een historische uitvoering die de luisteraar zal meenemen naar de bron van de Belgische jazz.

Gertjan Debie

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Resonant werkt samen met de conservatoriumbibliotheek om de jazzcollectie van Albert Michiels veilig te stellen.

In de maand mei van 2008 overleed de vierentachtig jarige Albert Michiels, stichter en bezieler van Jazz Hoeilaart. Als muzikaal adept van de grote Jazzfiguur John Ouwerckx, was Albert Michiels zelf pianist. Ook de Jazzacademie richtte hij zelf op. Bij hem thuis verzamelde hij doorheen de jaren een indrukwekkende collectie waardoor zijn huis in Hoeilaart meer weg had van een museum dan van een woonst.

Als stichter van Jazz Hoeilaart Intern'l bood hij aan vele muzikanten hun eerste roem en tilde het festival op tot een internationaal niveau. Dat jarenlange engagement maakte hem tot een centraal figuur in de Belgische jazzwereld en hij kende dan ook vele musici persoonlijk waaronder Philip Catherine, Toots Thielemans en Elias Gistelinck.

Doorheen zijn lange leven breidde zijn persoonlijke collectie aanzienlijk uit met uitzonderlijke stukken zoals unieke autografe partituren uit het privébezit van menig groot Belgisch componist of arrangeur uit het interbellum waaronder David Bee, Peter Packay, Gus Deloof en “Fud” Candrix. Het waren zij die de basis en de norm legden voor de huidige Belgische jazz maar waarvan helaas veel materiaal is verloren gegaan en daarmee ook een schat aan Belgisch cultureel erfgoed. Michiels’ collectie bevat daarnaast ook massa’s krantenartikels, foto’s, brieven, opnames en unieke affiches en tekeningen uit de Belgische jazz van het grootste deel van vorige eeuw. Ook het archief van Jazz Hoeilaart Intern'l bewaarde hij zelf.

Deze gevarieerde en uitgebreide verzameling is een uniek gegeven dat een kijk biedt op verschillende facetten van de Belgische jazzgeschiedenis vanuit het bevoorrechte standpunt van Albert Michiels. Deze collectie dreigde echter te verkommeren in zijn nu leegstaande woning.

Resonant, centrum voor Vlaams muzikaal erfgoed bemiddelde met de Antwerpse conservatoriumbibliotheek om aldaar de collectie onderdak te kunnen bieden en open te stellen voor onderzoeksprojecten. Medewerkers van Resonant en vrijwilligers leggen nu de laatste hand aan het inpakken, eerste zorgen en een plaatsingslijst van deze unieke, grote en gevarieerde collectie. Met de hulp van Karel Moens, conservator van het Museum Vleeshuis/Klank van de Stad, zijn tientallen foto's gemaakt van de originele situatie van de talloze affiches, archieven en de plaats waar ze bewaard werden. De informatie over de actuele context kon opgenomen worden in de plaatsingslijst.

Deze collectie is een onmisbare historische bron voor Leon Lhoest, docent jazzharmonie, -analyse en –arrangementen aan de conservatoria van Antwerpen, Gent en Maastricht. Hij is promotor van een drie jaar durend onderzoek naar de specifieke eigenheid van de Belgische jazz in het Interbellum en haar parallellen en verschillen met jazz met andere landen uit dezelfde periode. Hiervoor is de collectie Michiels onontbeerlijk omdat veel bronnen voor Belgische jazz uit die periode in de vergetelheid zijn geraakt of verloren zijn gegaan.

Door dit onderzoek zal er een duidelijk beeld komen van het beschikbaar materiaal uit deze periode en wordt dit in een chronologisch, historisch kader geplaatst. Na een uitvoerige analyse zal dit materiaal ook te horen zijn in een historische uitvoering die de luisteraar zal meenemen naar de bron van de Belgische jazz.

Gertjan Debie

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn