Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Na zeven jaar waren we daar wel aan toe ...

De nieuwe website streeft naar een betere, bezoekersvriendelijke navigatie, m.a.w. naar een goede ‘usability’. Om de informatie gebruiksvriendelijk te presenteren, hebben we een nieuwe informatiearchitectuur ontwikkeld. Die vertrekt van doelgroepen en (erfgoed)acties. De doelgroepen van Resonant zijn echter zeer breed en uiteenlopend; typerend aan muzikaal erfgoed is immers dat het vaak in zeer diverse contexten te vinden is.

Er is het muziekveld, dat niet alleen het grootste is uit de cultuursector, maar ook het meest diverse: van professionele orkesten, over amateurverenigingen tot individueel opererende muzikanten; van klassieke muziek, over zangkoren en hafabra, tot het hele gamma van de populaire muziek. De andere doelgroepen zijn al even divers: het onderwijs (muziekopleidingen), religieuze instellingen, professionele concerthuizen en muziekclubs, collectioneurs en amateurs, ...

Een enquête die we voorafgaandelijk hielden, stelde ons in staat om drie doelgroepen af te bakenen: muzikanten en muziekverenigingen; erfgoed- en muziekliefhebbers; muziekorganisaties (concertzalen, platenmaatschappijen, muziekclubs ...). Voor elk van die doelgroepen hebben we informatie, handleidingen, praktijkvoorbeelden, nieuwsberichten geordend.

Een tweede menu vertrekt vanuit erfgoedacties: erfgoedzorg (‘Aan de slag’), overdracht van erfgoed (‘erfgoed overdragen’), valorisatie (‘erfgoed gebruiken’). Uit ons onderzoek bleek bovendien dat bij veel bezoekers het vinden van bladmuziek en van audiovisueel erfgoed hoog op de verlanglijst stonden. Daarom hebben we die twee taken meteen op de homepage beschikbaar gemaakt.

Het gevolg van deze nieuwe informatiestructuur is een gebruiksvriendelijke, intuïtieve navigatie, waarbij de informatie zich plooit naar de navigatie. Dat wil zeggen dat sommige items, artikels en nieuwsberichten meerdere keren voorkomen op de website. Zodat de bezoeker niet zelf op zoek moet naar de informatie, maar de informatie contextueel wordt aangeboden.

De ‘look & feel’ van de website is bewust neutraal gehouden. Voor een informatieve website is een doorgeschoten vormgeving hinderlijk bij de navigatie omdat die te veel aandacht opeist. Met de uiterst diverse doelgroepen die met uiteenlopende verwachtingen de website bezoeken, waren vormgevingselementen als afbeeldingen in de header of op de achtgrond geen optie.

De website www.muzikaalerfgoed.be is een van de online communicatiekanalen van Resonant. De andere zijn:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Na zeven jaar waren we daar wel aan toe ...

De nieuwe website streeft naar een betere, bezoekersvriendelijke navigatie, m.a.w. naar een goede ‘usability’. Om de informatie gebruiksvriendelijk te presenteren, hebben we een nieuwe informatiearchitectuur ontwikkeld. Die vertrekt van doelgroepen en (erfgoed)acties. De doelgroepen van Resonant zijn echter zeer breed en uiteenlopend; typerend aan muzikaal erfgoed is immers dat het vaak in zeer diverse contexten te vinden is.

Er is het muziekveld, dat niet alleen het grootste is uit de cultuursector, maar ook het meest diverse: van professionele orkesten, over amateurverenigingen tot individueel opererende muzikanten; van klassieke muziek, over zangkoren en hafabra, tot het hele gamma van de populaire muziek. De andere doelgroepen zijn al even divers: het onderwijs (muziekopleidingen), religieuze instellingen, professionele concerthuizen en muziekclubs, collectioneurs en amateurs, ...

Een enquête die we voorafgaandelijk hielden, stelde ons in staat om drie doelgroepen af te bakenen: muzikanten en muziekverenigingen; erfgoed- en muziekliefhebbers; muziekorganisaties (concertzalen, platenmaatschappijen, muziekclubs ...). Voor elk van die doelgroepen hebben we informatie, handleidingen, praktijkvoorbeelden, nieuwsberichten geordend.

Een tweede menu vertrekt vanuit erfgoedacties: erfgoedzorg (‘Aan de slag’), overdracht van erfgoed (‘erfgoed overdragen’), valorisatie (‘erfgoed gebruiken’). Uit ons onderzoek bleek bovendien dat bij veel bezoekers het vinden van bladmuziek en van audiovisueel erfgoed hoog op de verlanglijst stonden. Daarom hebben we die twee taken meteen op de homepage beschikbaar gemaakt.

Het gevolg van deze nieuwe informatiestructuur is een gebruiksvriendelijke, intuïtieve navigatie, waarbij de informatie zich plooit naar de navigatie. Dat wil zeggen dat sommige items, artikels en nieuwsberichten meerdere keren voorkomen op de website. Zodat de bezoeker niet zelf op zoek moet naar de informatie, maar de informatie contextueel wordt aangeboden.

De ‘look & feel’ van de website is bewust neutraal gehouden. Voor een informatieve website is een doorgeschoten vormgeving hinderlijk bij de navigatie omdat die te veel aandacht opeist. Met de uiterst diverse doelgroepen die met uiteenlopende verwachtingen de website bezoeken, waren vormgevingselementen als afbeeldingen in de header of op de achtgrond geen optie.

De website www.muzikaalerfgoed.be is een van de online communicatiekanalen van Resonant. De andere zijn:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn