Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Op 23 oktober 2015 houdt barokorkest Il Fondamento een ‘lecture recital’.

Al repeterend wordt een blik gegund in de interne keuken van een orkest; hoe komt een repertoire van minder bekende muziek tot stand, welke weg legt herontdekte bladmuziek af naar haar wereldpremière? Met klank, tekst en uitleg verschaft men gaandeweg inzicht in de oude muziek van eigen bodem. 

Met ‘Stralende Strijkers uit de Lage Landen’ brengt Il Fondamento onder de hoede van concertmeester Dirk Vandaele en van kersvers artistiek directeur Bruno Forment een bloemlezing uit de achttiende-eeuwse concertoliteratuur uit de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden. Dit grotendeels onbekend repertoire is aan herwaardering toe. En aan sommige stukken kleven heel bijzondere verhalen: onder meer de Concerti armonici (1740) die de Haagse graaf Unico Wilhelm van Wassenaer (1692-1766) in volstrekte anonimiteit uitgaf. Omwille van hun hoogstaande stemvoering werden Wassenaers concerto’s lang aan Händel en andere grootmeesters toegeschreven. Igor Stravinsky meende zelfs Pergolesi te citeren toen hij materiaal aan de Concerti armonici ontleende voor zijn Pulcinella (1920). Pas in 1980 openbaarde Albert Dunning de ware identiteit van hun maker.

Andere histories hangen samen met de carrières van de Brusselse kapelmeester Petrus Hercules Brehy (1673-1737) of van Willem De Fesch (1687-1757). Deze man uit Alkmaar vertoefde in Amsterdam en Antwerpen alvorens naar Londen te verkassen, waar hij met Farinelli en Händel speelde. Rotterdammer Pieter Hellendaal (1721-1799) bevond zich zowaar in Händels orkestbak toen zijn Six Grand Concertos opus 3 (1758) voor het eerst werden opgevoerd.

Anderzijds verbleven ook Italiaanse musici in onze gewesten. Evaristo Felice Dall’Abaco (1675-1742), Pietro Antonio Locatelli (1695-1764) en Giuseppe Sammartini (1695-1750) zijn drie van de vele expats die in Brussel, Amsterdam en elders hun brood verdienden. Van Sammartini presenteert Il Fondamento een wereldpremière: de ouverture voor Lucio Papirio (1728), een van de weinige Italiaanse opera’s die in de achttiende-eeuwse Munt gehoord werden. Bruno Forment vertelt op de lecture-recital hoe hij deze partituur ontdekte en hoe het ‘Stralende Strijkers’-programma tot stand kwam.

il fondamentoil fondamento

meer info: http://www.ilfondamento.be
Vrijdag 23 oktober 2015, 14.30-16.00u.
KULeuven, College De Valk, Aula Zeger Van Hee, Tiensestraat 41, 3000 Leuven
Inschrijvingen via: info@ilfondamento.be
Prijs: 15 €
inbegrepen in de prijs:
- de nieuwste Il Fondamento cd: Lukas Passion Gottfried August Homilius/Carl Philipp Emanuel Bach (Harmonia Mundi Distribution)- koffie na de lecture recital
Prijs: 5 € (enkel lezing)
Betaling ter plaatse (contant) of op rekening BE74 0010 6651 5707 / GEBABEBB

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Op 23 oktober 2015 houdt barokorkest Il Fondamento een ‘lecture recital’.

Al repeterend wordt een blik gegund in de interne keuken van een orkest; hoe komt een repertoire van minder bekende muziek tot stand, welke weg legt herontdekte bladmuziek af naar haar wereldpremière? Met klank, tekst en uitleg verschaft men gaandeweg inzicht in de oude muziek van eigen bodem. 

Met ‘Stralende Strijkers uit de Lage Landen’ brengt Il Fondamento onder de hoede van concertmeester Dirk Vandaele en van kersvers artistiek directeur Bruno Forment een bloemlezing uit de achttiende-eeuwse concertoliteratuur uit de Zuidelijke en Noordelijke Nederlanden. Dit grotendeels onbekend repertoire is aan herwaardering toe. En aan sommige stukken kleven heel bijzondere verhalen: onder meer de Concerti armonici (1740) die de Haagse graaf Unico Wilhelm van Wassenaer (1692-1766) in volstrekte anonimiteit uitgaf. Omwille van hun hoogstaande stemvoering werden Wassenaers concerto’s lang aan Händel en andere grootmeesters toegeschreven. Igor Stravinsky meende zelfs Pergolesi te citeren toen hij materiaal aan de Concerti armonici ontleende voor zijn Pulcinella (1920). Pas in 1980 openbaarde Albert Dunning de ware identiteit van hun maker.

Andere histories hangen samen met de carrières van de Brusselse kapelmeester Petrus Hercules Brehy (1673-1737) of van Willem De Fesch (1687-1757). Deze man uit Alkmaar vertoefde in Amsterdam en Antwerpen alvorens naar Londen te verkassen, waar hij met Farinelli en Händel speelde. Rotterdammer Pieter Hellendaal (1721-1799) bevond zich zowaar in Händels orkestbak toen zijn Six Grand Concertos opus 3 (1758) voor het eerst werden opgevoerd.

Anderzijds verbleven ook Italiaanse musici in onze gewesten. Evaristo Felice Dall’Abaco (1675-1742), Pietro Antonio Locatelli (1695-1764) en Giuseppe Sammartini (1695-1750) zijn drie van de vele expats die in Brussel, Amsterdam en elders hun brood verdienden. Van Sammartini presenteert Il Fondamento een wereldpremière: de ouverture voor Lucio Papirio (1728), een van de weinige Italiaanse opera’s die in de achttiende-eeuwse Munt gehoord werden. Bruno Forment vertelt op de lecture-recital hoe hij deze partituur ontdekte en hoe het ‘Stralende Strijkers’-programma tot stand kwam.

il fondamentoil fondamento

meer info: http://www.ilfondamento.be
Vrijdag 23 oktober 2015, 14.30-16.00u.
KULeuven, College De Valk, Aula Zeger Van Hee, Tiensestraat 41, 3000 Leuven
Inschrijvingen via: info@ilfondamento.be
Prijs: 15 €
inbegrepen in de prijs:
- de nieuwste Il Fondamento cd: Lukas Passion Gottfried August Homilius/Carl Philipp Emanuel Bach (Harmonia Mundi Distribution)- koffie na de lecture recital
Prijs: 5 € (enkel lezing)
Betaling ter plaatse (contant) of op rekening BE74 0010 6651 5707 / GEBABEBB

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn