Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Van 13 tot 18 juli vond in deSingel te Antwerpen het jaarlijkse IAML-congres plaats.

Dit is een internationale koepelorganisatie van muziekbibliotheken, muziekarchieven en documentatiecentra met ongeveer 2.000 individuele en institutionele leden uit 45 landen. De IAML organiseert zijn werking via commissies, comités en werkgroepen en is op zijn beurt ook lid van de International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), de International Council on Archives (ICA), het European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (EBLIDA) en de International Music Council (IMC).

De organisatie van het congres was voor 2014 in handen van de bibliotheek van het Antwerps Conservatorium en het Studiecentrum Vlaamse Muziek in samenwerking met MATRIX en met de conservatoriumbibliotheken van Gent en Brussel. Een driehonderdtal deelnemers had keuze uit een goedgevuld programma van lezingen, werkgroepen, middagconcerten en voor ’s avonds de sociale randactiviteiten. Aangezien het gastland dit jaar België was hadden heel wat Belgische instellingen (of afdelingen van de grotere spelers) de kans om hun muziekcollectie of (muziek)historisch onderzoek te belichten of om nieuwe ontwikkelingen/projecten voor te stellen. Hierbij kwamen ook (internationale) onderzoekers aan het woord die hun onderzoeksresultaten op basis van een Belgische collectie kenbaar konden maken. Heidi Moyson stelde er samen met Matthias Heyman Resonants toekomstige erfgoedzorgtraject voor de jazz voor.

Heidi Moyson (Resonant) en Matthias Heyman (UA) stellen het erfgoedtraject van de jazz voorHeidi Moyson (Resonant) en Matthias Heyman (UA) stellen het erfgoedtraject van de jazz voor

IAML werkt met verschillende afdelingen. De jaarlijkse conferentie maakt van de gelegenheid gebruik om bij vacante functies binnen de comités en werkgroepen (voorzitter, ondervoorzitter of secretaris) de kandidaten (opnieuw) te benoemen. Marie Cornaz (conservatrice departement Muziek aan de Koninklijke Bibliotheek) werd verkozen als voorzitter voor Archives and Music Documentation Centres en Johan Eeckeloo (bibliothecaris Bibliotheek Koninklijk Conservatorium Brussel) als voorzitter voor Libraries in Music Teaching Institutions. Voor Resonant volgt Klaas Jaap van der Meijden als lid reeds enige tijd de werkzaamheden van de Working Group on the Access to Music Archives (AMA) op. Hij zal dit de komende jaren doen als secretaris van deze werkgroep.

De jaarlijkse IAML-conferentie is voor de zogenaamde R-projecten ook de gelegenheid om een stand van zaken te geven. De R-projecten ontstonden uit samenwerkingsverbanden tussen IAML en andere (internationale) instellingen. Het betreft: RISM (Répertoire International des Sources Musicales), RILM (Répertoire Internationale de Littérature Musicale), RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale) en RIdIM (Répertoire International d'Iconographie Musicale).
Omdat het congres dit jaar in Antwerpen plaatsvond, konden alle stafmedewerkers deelnemen. Een uitgelezen kans om de internationale sfeer op te snuiven. Een dergelijk evenement biedt ook de gelegenheid om te kijken waar je werkveld op internationaal vlak staat. En we stelden vast dat Vlaanderen het helemaal niet slecht doet en dat er een groot professionalisme aanwezig is.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Van 13 tot 18 juli vond in deSingel te Antwerpen het jaarlijkse IAML-congres plaats.

Dit is een internationale koepelorganisatie van muziekbibliotheken, muziekarchieven en documentatiecentra met ongeveer 2.000 individuele en institutionele leden uit 45 landen. De IAML organiseert zijn werking via commissies, comités en werkgroepen en is op zijn beurt ook lid van de International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), de International Council on Archives (ICA), het European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (EBLIDA) en de International Music Council (IMC).

De organisatie van het congres was voor 2014 in handen van de bibliotheek van het Antwerps Conservatorium en het Studiecentrum Vlaamse Muziek in samenwerking met MATRIX en met de conservatoriumbibliotheken van Gent en Brussel. Een driehonderdtal deelnemers had keuze uit een goedgevuld programma van lezingen, werkgroepen, middagconcerten en voor ’s avonds de sociale randactiviteiten. Aangezien het gastland dit jaar België was hadden heel wat Belgische instellingen (of afdelingen van de grotere spelers) de kans om hun muziekcollectie of (muziek)historisch onderzoek te belichten of om nieuwe ontwikkelingen/projecten voor te stellen. Hierbij kwamen ook (internationale) onderzoekers aan het woord die hun onderzoeksresultaten op basis van een Belgische collectie kenbaar konden maken. Heidi Moyson stelde er samen met Matthias Heyman Resonants toekomstige erfgoedzorgtraject voor de jazz voor.

Heidi Moyson (Resonant) en Matthias Heyman (UA) stellen het erfgoedtraject van de jazz voorHeidi Moyson (Resonant) en Matthias Heyman (UA) stellen het erfgoedtraject van de jazz voor

IAML werkt met verschillende afdelingen. De jaarlijkse conferentie maakt van de gelegenheid gebruik om bij vacante functies binnen de comités en werkgroepen (voorzitter, ondervoorzitter of secretaris) de kandidaten (opnieuw) te benoemen. Marie Cornaz (conservatrice departement Muziek aan de Koninklijke Bibliotheek) werd verkozen als voorzitter voor Archives and Music Documentation Centres en Johan Eeckeloo (bibliothecaris Bibliotheek Koninklijk Conservatorium Brussel) als voorzitter voor Libraries in Music Teaching Institutions. Voor Resonant volgt Klaas Jaap van der Meijden als lid reeds enige tijd de werkzaamheden van de Working Group on the Access to Music Archives (AMA) op. Hij zal dit de komende jaren doen als secretaris van deze werkgroep.

De jaarlijkse IAML-conferentie is voor de zogenaamde R-projecten ook de gelegenheid om een stand van zaken te geven. De R-projecten ontstonden uit samenwerkingsverbanden tussen IAML en andere (internationale) instellingen. Het betreft: RISM (Répertoire International des Sources Musicales), RILM (Répertoire Internationale de Littérature Musicale), RIPM (Répertoire International de la Presse Musicale) en RIdIM (Répertoire International d'Iconographie Musicale).
Omdat het congres dit jaar in Antwerpen plaatsvond, konden alle stafmedewerkers deelnemen. Een uitgelezen kans om de internationale sfeer op te snuiven. Een dergelijk evenement biedt ook de gelegenheid om te kijken waar je werkveld op internationaal vlak staat. En we stelden vast dat Vlaanderen het helemaal niet slecht doet en dat er een groot professionalisme aanwezig is.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn