Het bewaren en ontsluiten van nieuwe muziek is nog onontgonnen terrein.
Matrix, centrum voor nieuwe muziek, ging de uitdaging aan en startte een erfgoedproject op rond hedendaagse partituren.
Tal van composities in de nieuwe muziek beschikken niet over een min of meer eenduidig leesbare partituur, bijvoorbeeld omdat de muziek om interactie vraagt tijdens de uitvoering, omdat er geïmproviseerde passages zijn, of omdat de compositie gebruik maakt van computerprogramma’s. Soms creëert de componist een unieke methode om de muziek te coderen en noteren. De lezing van dergelijke partituur vraagt een specifieke aanpak. Om aan deze noden tegemoet te komen, startte MATRIX eind september 2011 een project waarbij een aantal hedendaagse partituren geselecteerd werden die zonder extra informatie of duiding niet leesbaar zijn. Hierbij komen onder andere composities van Serge Verstockt, Stefan Prins, Ann Eysermans, Peter Swinnen, en Yvan Vander Sanden aan bod. MATRIX zocht naar een manier om deze werken blijvend leesbaar of toegankelijk te maken voor musici, componisten en/of onderzoekers. Het werkverslag van dit onderzoek kan u nu raadplegen op hun website.
Ann Eysermans, a:e P-TRAINS (2009), grafische fosforescerende partituur