Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Hoe ziet het erfgoed(veld) van de populaire muziek eruit en welke acties moeten er ondernomen worden?

Naar aanleiding van het nieuw in te dienen beleidsplan voor de periode 2013-2016, startte Resonant in 2011 een vooronderzoek naar het erfgoed van de populaire muziek. De bevindingen uit het vooronderzoek werden nu samengebracht in een omstandig extern rapport, dat binnenkort via deze website aan het ruime publiek ter beschikking wordt gesteld.

Met het oog op de overstap van het Archiefdecreet naar het Cultureel-erfgoeddecreet en de bijhorende verbreding van onze werking, organiseerde Resonant in 2011 drie vooronderzoeken binnen de ‘niet-klassieke’ muziek: volksmuziek (1), jazz (2) en populaire muziek. Elk van de vooronderzoeken had tot doel de noodzakelijke voorwaarden te creëren om met een integraal erfgoedbeleid van start te gaan binnen de subsectoren. In het kader van het populaire muziekerfgoed betekent dit onder meer dat we:

  • de betrokken organisaties, verenigingen en personen trachtten te identificeren
  • het erfgoed binnen deze subsector trachten te identificeren
  • dat we de bestaande erfgoedpraktijk, noden en behoeften in kaart brachten
  • op zoek gingen naar collecties en archieven die in publiek en privébezit beheerd worden
  • een eerste aanzet gaven voor de uitbouw van een netwerk rond het populaire muziekerfgoed


Het vooronderzoek naar het populaire muziekerfgoed vond plaats via een uitgebreid literatuuronderzoek en een veldbevraging. Onze gesprekspartners weerspiegelen het immens gevarieerde landschap van betrokkenen en omvatten zowel vertegenwoordigers van de muzieksector (musici, concertorganisatoren, platenmaatschappijen, belangenbehartigers, beheersvennootschappen) en de media als van de onderwijs- en onderzoekswereld en de erfgoedsector. De resultaten uit het literatuuronderzoek en de diepte-interviews werden gebundeld in een eindrapport, dat niet enkel een status quaestionis biedt van de huidige visie op en omgang met het populaire muziekerfgoed, maar ook mogelijke lijnen uitzet voor een toekomstige gecoördineerde erfgoedwerking in deze subsector.

Het eindrapport wordt in de eerstkomende weken nog voor feedback voorgelegd aan de gesprekspartners vooraleer het via deze website toegankelijk wordt gemaakt voor het grote publiek.

 



(1) Het vooronderzoek binnen de volksmuziek resulteerde in 2012 alvast in een lokalisatieproject waarbij we collecties veldopnames (in privébezit) in kaart brengen. De voorlopige resultaten van dit project werden voorgesteld op de themadag in november van dat jaar.
(2) De resultaten van het vooronderzoek naar jazzerfgoed zijn te vinden via deze themapagina.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Hoe ziet het erfgoed(veld) van de populaire muziek eruit en welke acties moeten er ondernomen worden?

Naar aanleiding van het nieuw in te dienen beleidsplan voor de periode 2013-2016, startte Resonant in 2011 een vooronderzoek naar het erfgoed van de populaire muziek. De bevindingen uit het vooronderzoek werden nu samengebracht in een omstandig extern rapport, dat binnenkort via deze website aan het ruime publiek ter beschikking wordt gesteld.

Met het oog op de overstap van het Archiefdecreet naar het Cultureel-erfgoeddecreet en de bijhorende verbreding van onze werking, organiseerde Resonant in 2011 drie vooronderzoeken binnen de ‘niet-klassieke’ muziek: volksmuziek (1), jazz (2) en populaire muziek. Elk van de vooronderzoeken had tot doel de noodzakelijke voorwaarden te creëren om met een integraal erfgoedbeleid van start te gaan binnen de subsectoren. In het kader van het populaire muziekerfgoed betekent dit onder meer dat we:

  • de betrokken organisaties, verenigingen en personen trachtten te identificeren
  • het erfgoed binnen deze subsector trachten te identificeren
  • dat we de bestaande erfgoedpraktijk, noden en behoeften in kaart brachten
  • op zoek gingen naar collecties en archieven die in publiek en privébezit beheerd worden
  • een eerste aanzet gaven voor de uitbouw van een netwerk rond het populaire muziekerfgoed


Het vooronderzoek naar het populaire muziekerfgoed vond plaats via een uitgebreid literatuuronderzoek en een veldbevraging. Onze gesprekspartners weerspiegelen het immens gevarieerde landschap van betrokkenen en omvatten zowel vertegenwoordigers van de muzieksector (musici, concertorganisatoren, platenmaatschappijen, belangenbehartigers, beheersvennootschappen) en de media als van de onderwijs- en onderzoekswereld en de erfgoedsector. De resultaten uit het literatuuronderzoek en de diepte-interviews werden gebundeld in een eindrapport, dat niet enkel een status quaestionis biedt van de huidige visie op en omgang met het populaire muziekerfgoed, maar ook mogelijke lijnen uitzet voor een toekomstige gecoördineerde erfgoedwerking in deze subsector.

Het eindrapport wordt in de eerstkomende weken nog voor feedback voorgelegd aan de gesprekspartners vooraleer het via deze website toegankelijk wordt gemaakt voor het grote publiek.

 



(1) Het vooronderzoek binnen de volksmuziek resulteerde in 2012 alvast in een lokalisatieproject waarbij we collecties veldopnames (in privébezit) in kaart brengen. De voorlopige resultaten van dit project werden voorgesteld op de themadag in november van dat jaar.
(2) De resultaten van het vooronderzoek naar jazzerfgoed zijn te vinden via deze themapagina.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn