Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

800 jaar Stad Turnhout en 350 jaar Le Royer orgel in de St.-Pieterskerk konden niet onopgemerkt voorbijgaan.

Woensdag  ll. vormde de St.-Pieterskerk dan ook het decor voor Dag der Toorn, een concert met originele achttiende-eeuwse lokale muziek. Klara nam het concert integraal op en zendt het volgende week opnieuw uit. Het ontbreekt onze muziekgeschiedenis niet aan individuele componisten die met een indrukwekkend palmares aan het artistieke firmament schitteren. Joseph-Hector Fiocco bijvoorbeeld, die als telg van een roemruchte muzikale dynastie zijn carrière begon en eindigde in Brussel, maar ook zijn sporen naliet als zangmeester aan de Antwerpse kathedraal.

Fiocco componeerde vooral religieuze, vocale muziek in het Latijn waarin hij nu eens aan de Franse stijl, dan weer aan de Italiaanse schatplichtig blijkt. Zijn vertrouwdheid met beide idiomen maakte hem tot een uitgelezen leraar - onder meer van Antonius Belcier, die na zijn studies zijn vleugels uitsloeg richting Turnhout. Het barokorgel van de Turnhoutse St.-Pieterskerk inspireerde hem tot tal van composities, waaronder een dodenmis.

Ook Sebastien-Joseph Robson had een tijdlang dit orgel onder z'n hoede; en ook hij schreef muziek voor de eindtijd.

Woensdag 26 september brachten B’Rock XS en CantoLX o.l.v. Frank Agsteribbe de herdenkingsmuziek van deze achttiende-eeuwse componisten opnieuw tot leven. In de Turnhoutse St.-Pieterskerk weerklonken o.m. het Requiem van Belcier, Fiocco’s Commendations en het Dies Irae van Robson.

Wil je het concert herbeluisteren, dan kan dat op dinsdag 2 oktober. Afstemmen op Klara’s In de loge (19u) is de boodschap

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

800 jaar Stad Turnhout en 350 jaar Le Royer orgel in de St.-Pieterskerk konden niet onopgemerkt voorbijgaan.

Woensdag  ll. vormde de St.-Pieterskerk dan ook het decor voor Dag der Toorn, een concert met originele achttiende-eeuwse lokale muziek. Klara nam het concert integraal op en zendt het volgende week opnieuw uit. Het ontbreekt onze muziekgeschiedenis niet aan individuele componisten die met een indrukwekkend palmares aan het artistieke firmament schitteren. Joseph-Hector Fiocco bijvoorbeeld, die als telg van een roemruchte muzikale dynastie zijn carrière begon en eindigde in Brussel, maar ook zijn sporen naliet als zangmeester aan de Antwerpse kathedraal.

Fiocco componeerde vooral religieuze, vocale muziek in het Latijn waarin hij nu eens aan de Franse stijl, dan weer aan de Italiaanse schatplichtig blijkt. Zijn vertrouwdheid met beide idiomen maakte hem tot een uitgelezen leraar - onder meer van Antonius Belcier, die na zijn studies zijn vleugels uitsloeg richting Turnhout. Het barokorgel van de Turnhoutse St.-Pieterskerk inspireerde hem tot tal van composities, waaronder een dodenmis.

Ook Sebastien-Joseph Robson had een tijdlang dit orgel onder z'n hoede; en ook hij schreef muziek voor de eindtijd.

Woensdag 26 september brachten B’Rock XS en CantoLX o.l.v. Frank Agsteribbe de herdenkingsmuziek van deze achttiende-eeuwse componisten opnieuw tot leven. In de Turnhoutse St.-Pieterskerk weerklonken o.m. het Requiem van Belcier, Fiocco’s Commendations en het Dies Irae van Robson.

Wil je het concert herbeluisteren, dan kan dat op dinsdag 2 oktober. Afstemmen op Klara’s In de loge (19u) is de boodschap

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn