Er gebeurt recentelijkheel wat rond het Belgische jazzerfgoed.
Onlangs werd Marieke Anaf met de Prijs van Resonant bekroond voor haar scriptie De introductie, verspreiding en vestiging van jazz in België: een socio-historische studie over jazz in het Interbellum, die zij schreef aan de Universiteit Gent in 2010. Op 22 april 2012 vond tijdens Erfgoeddag de officiële uitreiking plaats in Bilzen, waar het thema ‘Helden’ werd ingevuld met herinneringen aan het kleurrijke festival Jazz Bilzen dat hier van 1965 tot 1981 plaatsvond. Ook werd op dat moment Resonants vooronderzoek naar het jazzerfgoed aan het publiek voorgesteld door Mattias Heyman. Een uitstekend moment om Marieke en het belang van haar scriptie in de bloemetjes te zetten! In aanwezigheid van een ruim publiek en na de huldewoorden van directrice Anne Mees en de plaatselijke schepen van Cultuur nam Marieke de prijs in ontvangst.
Deze scriptie mag gerust een ernstige stap voorwaarts genoemd worden in het onderzoek naar jazz in België. Uit het juryrapport citeren we: "Met dit onderzoek is de student de eerste die deze bruisende periode in de Vlaamse jazzgeschiedenis onder de loep neemt vanuit een socio-historische invalshoek. Deze paper vult in die zin dan ook echt een lacune op en kan beschouwd worden als complementair aan de artistieke onderzoeken naar jazzmuziek tijdens het Interbellum. De student wist deze lacune niet enkel grondig gestoffeerd in te vullen; het hele werk ademt haar gedrevenheid, enthousiasme en engagement. Deze paper vormt een mooie aanzet tot verder onderzoek. De jury is van mening dat dit werk zeker een plaats moet krijgen in de bibliotheken van alle conservatoria, en zelfs gebruikt zou moeten worden in de colleges muziekgeschiedenis”.
Verder looft de jury, bestaande uit professor Jan Roegiers (voorzitter), Wim Bosmans (wetenschappelijk medewerker aan het Muziekinstrumentmuseum), Gilbert Huybens (musicoloog-onderzoeker) en Leon Lhoëst (docent en onderzoeker jazz aan het conservatorium van Antwerpen), de paper omwille van de vlotte taal, de degelijke wetenschappelijke onderbouw en de opbouw: “De jury vindt deze paper inhoudelijk zeer sterk en getuigend van een grondige studie van het onderwerp. In combinatie met de vlotte taal levert dit een bijzonder aantrekkelijk overzicht op van de jazzscene in deze periode”.
De thesis is online beschikbaar (klik hier voor de thesis) en zal ook ter beschikking gesteld worden aan alle conservatoriumbibliotheken. Eerder werd Marieke geïnterviewd door Resonant in een artikel voor onze Nieuwsbrief (klik hier voor het Nieuwsbrief-interview) en was ze op vrijdag 20 januari te gast in het Klara-programma Babel (klik hier voor het interview, vanaf 01:35).
De tweejaarlijkse prijs van Resonant wil het onderzoek naar muzikaal erfgoed stimuleren. Zowel universiteitsstudenten als muziekstudenten aan de hogescholen kunnen hun thesis indienen met het oog op een prijs ter waarde van 1000€.
Voorafgaand aan de uitreiking van de Prijs van Resonant presenteerde drs. Matthias Heyman het vooronderzoek jazzerfgoed, dat hij in 2011 uitvoerde en waarvan onlangs het eindverslag op deze site werd gepubliceerd. Uit vooronderzoek en rapport blijkt duidelijk de rijkdom van onze jazzgeschiedenis en het erfgoed dat er uit is voortgekomen. Na enkele mijlpalen in vogelvlucht en een korte status quaestionis werd aandacht besteed aan en gevraagd voor de meest dringend en belangrijke acties. Hiertoe behoort ongetwijfeld het opzetten van samenwerkingen rond jazzerfgoed, het in kaart brengen van privécollecties en de jazzcollectie in de muziekbibliotheek van het VRO/VRK, het opstarten van een oral history-project, en het verder verspreiden en laten ondertekenen van Resonants Manifest Jazzerfgoed. Bij deze bent u van harte uitgenodigd!