Op 18 en 19 januari 2010 verdedigt Jean-Pierre Van Hees zijn doctoraat in de kunsten, optie Muziek rond de doedelzak.
De doctoraatsjury bestaat uit: voorzitter: Ludo Melis, leden: promotor Joris Verdin, copromotor Carl van Eyndhoven, David Burn, externe experten: Paul Van Nevel, Jean-Christophe Maillard en Eric Montbel.
Op maandagavond vanaf 20.30 u gaat het eerste deel van de doctoraatsverdediging, het concert Cantus & Utriculus - doedelzak en gregoriaans - door in samenwerking met vokaal ensemble Psallentes in de Predikherenkerk te Leuven. Op dinsdagnamiddag volgt de openbare verdediging van Jean-Pierre Van Hees, vertrekkend vanuit een lecture-performance in het Lemmensinstituut, Herestraat 53 te 3000 Leuven, om 15.30 u.
Wie aan de doedelzak denkt, denkt meteen aan continuklank. Het is inderdaad rond dit geluidsidee dat de doedelzak is ontstaan. Omwille van deze eigenschap, zijn er op de doedelzak originele speeltechnieken ontwikkeld die ritmische effecten, frasering en nuances mogelijk maken en die het instrument een unieke rijkdom geven. Het onderzoek werd gericht op de betekenis van continuklank in de muziekcultuur, op de plaats die de doedelzak als muzikaal medium inneemt in de West- en Centraal-Europese regio, alsook op de wijze waarop doedelzakspelers in het verleden de verschillende historische muziekgenres vermoedelijk, of al dan niet, hebben bespeeld. Het op elkaar betrekken van historische getuigenissen en levende traditionele gegevens kan nieuwe inzichten opleveren bij het reconstrueren van een historische muziekpraxis en nieuwe vooruitzichten bij het integreren van een instrument met continuklank in de moderne muzikale context. Nieuw en oud worden in het project Cantus & Utriculus verenigd met een actuele vertolking van een laat XIVe eeuws handschrift uit Catalunia.