Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Resonant startte in 2011 een vooronderzoek naar het erfgoed van de populaire muziek.

De bevindingen uit dat vooronderzoek werden samengebracht in een omstandig deelrapport dat de basis is voor onze toekomstige acties binnen dit domein. Een samenvatting van het rapport is te vinden op onze website.

Het vooronderzoek had tot doel de noodzakelijke voorwaarden te creëren om met een integrale erfgoedwerking van start te kunnen gaan in deze subsector. Dit houdt onder meer in dat we het netwerk aan personen, verenigingen en organisaties die betrokken zijn bij het erfgoed van de populaire muziek trachtten te identificeren, alsook het erfgoed zelf; dat we de bestaande erfgoedpraktijk, noden en behoeften in kaart brachten; op zoek gingen naar collecties en archieven die in publiek en privébezit bewaard worden, enz.

Het vooronderzoek naar het populaire-muziekerfgoed vond plaats via een literatuuronderzoek, desktop research en een veldbevraging. We spraken met zo'n 26  personen die het immens gevarieerde landschap van betrokkenen weerspiegelen: vertegenwoordigers van de muzieksector (musici, concertorganisatoren, platenmaatschappijen, belangenbehartigers, beheersvennootschappen), de culturele sector, de media, onderzoekswereld en de erfgoedsector. De resultaten werden gebundeld in een omstandig intern deelrapport.

Nu Resonant binnen het Cultureel-erfgoeddecrceet een erkenning kreeg als landelijk expertisecentrum voor muzikaal erfgoed, is de tijd rijp om onze vaststellingen naar buiten de brengen. Een samenvatting van het rapport kan je hier downloaden.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Resonant startte in 2011 een vooronderzoek naar het erfgoed van de populaire muziek.

De bevindingen uit dat vooronderzoek werden samengebracht in een omstandig deelrapport dat de basis is voor onze toekomstige acties binnen dit domein. Een samenvatting van het rapport is te vinden op onze website.

Het vooronderzoek had tot doel de noodzakelijke voorwaarden te creëren om met een integrale erfgoedwerking van start te kunnen gaan in deze subsector. Dit houdt onder meer in dat we het netwerk aan personen, verenigingen en organisaties die betrokken zijn bij het erfgoed van de populaire muziek trachtten te identificeren, alsook het erfgoed zelf; dat we de bestaande erfgoedpraktijk, noden en behoeften in kaart brachten; op zoek gingen naar collecties en archieven die in publiek en privébezit bewaard worden, enz.

Het vooronderzoek naar het populaire-muziekerfgoed vond plaats via een literatuuronderzoek, desktop research en een veldbevraging. We spraken met zo'n 26  personen die het immens gevarieerde landschap van betrokkenen weerspiegelen: vertegenwoordigers van de muzieksector (musici, concertorganisatoren, platenmaatschappijen, belangenbehartigers, beheersvennootschappen), de culturele sector, de media, onderzoekswereld en de erfgoedsector. De resultaten werden gebundeld in een omstandig intern deelrapport.

Nu Resonant binnen het Cultureel-erfgoeddecrceet een erkenning kreeg als landelijk expertisecentrum voor muzikaal erfgoed, is de tijd rijp om onze vaststellingen naar buiten de brengen. Een samenvatting van het rapport kan je hier downloaden.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn