Elke muzikant, band of muziekvereniging heeft muzikaal erfgoed. Hoe amateuristisch of professioneel je ook bent.
Jouw muzikaal erfgoed omhelst alles wat jij (jouw band/jouw muziekvereniging) belangrijk genoeg vindt om te bewaren voor de toekomst.
Staar je niet blind op de term ‘erfgoed’. Voor sommigen klinkt die oubollig, terwijl anderen er graag mee te koop lopen. Waar het op neerkomt, is dat jij als muzikant (lid van een band/lid van een muziekvereniging) vaak tal van spullen en soms zelfs specifieke gewoontes hebt, die je voor jezelf en misschien zelfs voor anderen wil bewaren:
- Muziek (composities, songs, ...), muziekuitvoeringen, geluidsopnames
- Muziekinstrumenten
- Website met foto’s, films, audio
- Drukwerk (affiches, programmaboekjes, flyers)
- Persberichten, knipselkrant met recensies en concertverslagen
- Boekhouding en administratie
Op een bepaald moment (en beter te vroeg dan te laat) is het nuttig om een overzicht op te maken van wat jij/jouw band/jouw muziekvereniging allemaal gecreëerd heeft. Dat levert tal van voordelen op:
- Het is een basis voor het opmaken van een (korte of uitgebreide) biografie (voor je website, voor de persberichten of gewoon als herinnering ...)
- Je krijgt beter zicht op je (muzikale) verwezenlijkingen
- Je merkt beter of (en welke) spullen verdwenen of verloren zijn
Het is de eerste stap die je moet nemen als je zorg wil besteden aan je muzikaal erfgoed.
Hoe je dat aanpakt, lees je uitvoerig in het Doeboek, bij het hoofdstuk 'Het erfgoed in kaart brengen'. Begin alvast met de volgende 4 stappen:
1. Als muziekvereniging (koor, band, fanfare, kamerorkest, ...) of als muzikant ben je misschien al even bezig. Daarom kan het geen kwaad om alles eens op een rijtje te zetten.
- Sinds wanneer ben je bezig?
- Wie was er allemaal verantwoordelijk (geweest)?
- Wie was/is er allemaal bij betrokken (als muzikant, boekhouder, fotograaf, desiginer, ...)
Zo krijg je zicht op hoe ver je erfgoed teruggaat en wie er allemaal documenten of objecten zou kunnen hebben over jouw vereniging.
2. Wat deed je en wat doe je? Of je nu veel doet of weinig, alle activiteiten (optreden, repeteren, opnames maken, feesten organiseren, tradities in ere houden, ...) brengen diverse soorten documenten en objecten voort:
- Administratie & boekhouding
- Cd’s, digitale opnames
- Affiches, promotiemateriaal
- Website
- Correspondentie
- Foto’s, video’s
Door al je activiteiten in verleden en heden op te sommen, krijg je een goed zicht op alle types documenten die je kan aantreffen bij jou of jouw vereniging.
3. Noteer wat je vindt. Maar verlies je niet in details. Het gaat om het maken van een schema, niet om een inventaris. Beperk je tot gehelen (een geheel aan muziekinstrumenten, dozen, een pc, een kast, ...). Noteer hiervan de volgende gegevens:
- Waar: De fysieke locatie: de kamer (of het adres) en de plaats in de kamer
- Wat: Het soort documenten: partituren, administratie, correspondentie, foto’s, affiches, knipsels, ...
- Hoeveel: De omvang: x aantal dozen, x aantal instrumenten, x meter archief, x megabyte bestanden, x aantal klasseurs, ...
- Wanneer: De datum: het jaar waarin de objecten of documenten zijn vervaardigd; bij meerdere jaren neem je het oudste en jongste jaartal.
- Fysieke staat van het materiaal: is het in goede staat, kan het gebruikt worden, zijn de bewaaromstandigheden ok, ...
- Ordening: zijn de documenten of objecten geordend of niet? Chronologisch, per productie, alfabetisch, ...
Kijk ook eens naar ons sjabloon om een schema te maken. Dit bevat twee tabbladen: een werkblad om zelf te gebruiken en een uitgewerkt voorbeeld dat als leidraad kan dienen.
4. Het schema is een basis voor eerste conclusies. Bijvoorbeeld:
- Is de fysieke toestand van bepaalde documenten of objecten goed?
- Is digitalisering van foto’s, audio, video aan de orde?
- Zijn de bewaaromstandigheden ok?
- Hoe verspreid wordt al het erfgoed bewaard? En is het zinvol om hier iets aan te doen?
- Is er erfgoed dat ontbreekt?