Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Het jaarlijkse Gregynog Festival in Wales is een van de bekendste festivals voor klassieke muziek.

Dit jaar staat het festival in het teken van de oorlog en meer bepaald staat het onderzoek rond Belgische componisten die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Wales verbleven centraal.

Het festival ontstond tussen 1933 en 1938 dankzij de gezusters Gwendolyne en Margaret Davies. Zij werden hiertoe aangespoord door de familietraditie van filantropie. Nadien volgden nog enkele jaarcycli dat het festival plaatsvond, maar sinds 1988 kent het festival een structureel bestaan.

Rhian Davies (geen familie van), artistiek directeur van het Gregynogfestival sinds 2006, deed in het kader van het thema van dit jaar onderzoek naar het verhaal van Belgische vluchtelingen in Wales. Dat Belgische kunstenaars in Groot-Brittannië onderdak vonden tijdens W.O. I is vrij algemeen bekend. Reeds in augustus 1914 werd een War Relief Committee opgericht om de nodige hulp voor vluchtelingen te organiseren. De Belgen bleven echter toestromen en een Belgian Relief Fund zamelde de nodige middelen in. In Wales werd ook een doordacht cultuurbeleid rond de vluchtelingen gevoerd. De afstammelingen van de Davies-familie, met name David (1880-1914), Gwendolyne (1882-1951) en Margaret (1884-1963) gebruikten hun fortuin verkregen uit de mijnbouw van hun grootvader om het sociale en culturele leven te ondersteunen. Een aantal beeldend kunstenaars uit de Latemse school vond er onderdak: Georges Minne, Valerius de Saedeleer en Gustave van de Woestijne. Ook heel wat vooraanstaande musici konden er terecht. Ondanks hun prominente posities aan het conservatorium van Brussel of aan de Muntschouwburg raakten zij in de vergetelheid. Die frappante discrepantie was het onderwerp van Rhian Davies’ onderzoek.

Heel wat zangers, strijkers en pianisten trokken Wales rond om concerten te geven ten behoeve van het Belgian Relief Fund. Vaak werden wereldpremières van vluchtelingen-kunstenaars als Eugène Guillaume en Nicolas Laoureux geprogrammeerd. Een aantal componisten vond inspiratie in de natuur van Wales. David van de Woestijne (1915-1979), tweede zoon van Gustave, werd in Wales geboren. Hij geldt als een van de pioniers van de nieuwe muziek in België.

Het Vlaams Radio Koor te gast op het Gregynog Festival

Werken van de Belgische componisten werden teruggevonden in het Conservatorium van Brussel en bij CeBeDem. Op basis hiervan werd een programma uitgewerkt voor het Gregynog Festival, met onder meer concerten van Yossif Ivanov en het Vlaams Radio Koor.

Meer info: www.gregynogfestival.org.
Op de site van het Muziekcentrum Vlaanderen kan je het volledige persdossier downloaden.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Het jaarlijkse Gregynog Festival in Wales is een van de bekendste festivals voor klassieke muziek.

Dit jaar staat het festival in het teken van de oorlog en meer bepaald staat het onderzoek rond Belgische componisten die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Wales verbleven centraal.

Het festival ontstond tussen 1933 en 1938 dankzij de gezusters Gwendolyne en Margaret Davies. Zij werden hiertoe aangespoord door de familietraditie van filantropie. Nadien volgden nog enkele jaarcycli dat het festival plaatsvond, maar sinds 1988 kent het festival een structureel bestaan.

Rhian Davies (geen familie van), artistiek directeur van het Gregynogfestival sinds 2006, deed in het kader van het thema van dit jaar onderzoek naar het verhaal van Belgische vluchtelingen in Wales. Dat Belgische kunstenaars in Groot-Brittannië onderdak vonden tijdens W.O. I is vrij algemeen bekend. Reeds in augustus 1914 werd een War Relief Committee opgericht om de nodige hulp voor vluchtelingen te organiseren. De Belgen bleven echter toestromen en een Belgian Relief Fund zamelde de nodige middelen in. In Wales werd ook een doordacht cultuurbeleid rond de vluchtelingen gevoerd. De afstammelingen van de Davies-familie, met name David (1880-1914), Gwendolyne (1882-1951) en Margaret (1884-1963) gebruikten hun fortuin verkregen uit de mijnbouw van hun grootvader om het sociale en culturele leven te ondersteunen. Een aantal beeldend kunstenaars uit de Latemse school vond er onderdak: Georges Minne, Valerius de Saedeleer en Gustave van de Woestijne. Ook heel wat vooraanstaande musici konden er terecht. Ondanks hun prominente posities aan het conservatorium van Brussel of aan de Muntschouwburg raakten zij in de vergetelheid. Die frappante discrepantie was het onderwerp van Rhian Davies’ onderzoek.

Heel wat zangers, strijkers en pianisten trokken Wales rond om concerten te geven ten behoeve van het Belgian Relief Fund. Vaak werden wereldpremières van vluchtelingen-kunstenaars als Eugène Guillaume en Nicolas Laoureux geprogrammeerd. Een aantal componisten vond inspiratie in de natuur van Wales. David van de Woestijne (1915-1979), tweede zoon van Gustave, werd in Wales geboren. Hij geldt als een van de pioniers van de nieuwe muziek in België.

Het Vlaams Radio Koor te gast op het Gregynog Festival

Werken van de Belgische componisten werden teruggevonden in het Conservatorium van Brussel en bij CeBeDem. Op basis hiervan werd een programma uitgewerkt voor het Gregynog Festival, met onder meer concerten van Yossif Ivanov en het Vlaams Radio Koor.

Meer info: www.gregynogfestival.org.
Op de site van het Muziekcentrum Vlaanderen kan je het volledige persdossier downloaden.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn