Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Voor wie een creatief beroep uitoefent, is het bijhouden en ordenen van het artistiek archief vaak een lastige klus die slechts node gedaan wordt.

Het artistieke werk kost immers al zoveel energie. Daarom schreven Matrix en Resonant speciaal voor componisten de brochure ‘Archiefzorg voor componisten’; een hulp en leidraad bij de zorg voor hun oeuvre.

De voordelen van een artistiek archief dat geordend en gesorteerd is, zijn evident vanuit het standpunt van de erfgoedsector. Daar draait het allemaal om behoud en beheer, ordening en ontsluiting. Toch heeft de kunstenaar zelf (of componist in dit geval) nog het meeste baat bij een goed bewaard artistiek archief. Het is immers het geheugen van het persoonlijke oeuvre. 

De brochure ‘Archiefzorg voor componisten’ richt zich specifiek tot componisten en behandelt zoveel mogelijk aspecten die bij hun activiteiten komen kijken: partituren en geluidsdragers beheren, een archief van een collega-componist beheren, afstand doen van het eigen archief. Telkens wordt daarbij gewezen op het voordeel van een goede archiefzorg voor de componist en zijn composities. 

De brochure heeft hoofdstukken over de problematiek rond selectie (wat te bewaren? Wat kan weg?), over ordenen en sorteren, over bewaring van diverse documenten en objecten, over overdracht van een archief, over het beheren van een archief van een andere componist. Elk hoofdstuk besluit met verwijzingen naar (zo veel mogelijk) online documenten en websites met verdere informatie.

Je vindt de brochure op onze website, bij ‘aan de slag’.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Voor wie een creatief beroep uitoefent, is het bijhouden en ordenen van het artistiek archief vaak een lastige klus die slechts node gedaan wordt.

Het artistieke werk kost immers al zoveel energie. Daarom schreven Matrix en Resonant speciaal voor componisten de brochure ‘Archiefzorg voor componisten’; een hulp en leidraad bij de zorg voor hun oeuvre.

De voordelen van een artistiek archief dat geordend en gesorteerd is, zijn evident vanuit het standpunt van de erfgoedsector. Daar draait het allemaal om behoud en beheer, ordening en ontsluiting. Toch heeft de kunstenaar zelf (of componist in dit geval) nog het meeste baat bij een goed bewaard artistiek archief. Het is immers het geheugen van het persoonlijke oeuvre. 

De brochure ‘Archiefzorg voor componisten’ richt zich specifiek tot componisten en behandelt zoveel mogelijk aspecten die bij hun activiteiten komen kijken: partituren en geluidsdragers beheren, een archief van een collega-componist beheren, afstand doen van het eigen archief. Telkens wordt daarbij gewezen op het voordeel van een goede archiefzorg voor de componist en zijn composities. 

De brochure heeft hoofdstukken over de problematiek rond selectie (wat te bewaren? Wat kan weg?), over ordenen en sorteren, over bewaring van diverse documenten en objecten, over overdracht van een archief, over het beheren van een archief van een andere componist. Elk hoofdstuk besluit met verwijzingen naar (zo veel mogelijk) online documenten en websites met verdere informatie.

Je vindt de brochure op onze website, bij ‘aan de slag’.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn