Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Het stadsarchief van Mechelen bewaart een van de handschriften die vervaardigd werden in het atelier van Petrus Alamire.

Het beroemde perkamenten koorboek, dat dateert uit 1515-1516 en vervaardigd werd in opdracht van Margaretha van Oostenrijk, Maximiliaan van Oostenrijk of aartshertog (later keizer) Karel, is een kostbare getuigenis van de culturele rijkdom waarin het Bourgondisch-Habsburgse hof baadde. De bijzondere artistieke waarde van het handschrift kan afgeleid worden uit 15 kwalitatief hoogstaande miniaturen in zogenaamd Gent-Brugse stijl. Het merendeel daarvan is van de hand van of afkomstig uit de omgeving van Gerard Horenhout, die als miniaturist werkzaam was voor Margaretha van Oostenrijk. Niet zelden bevatte de verluchting politieke connotaties: het beroemdste voorbeeld is de openingsminiatuur van dit koorboek, die Maximiliaan van Oostenrijk (of een ander familielid), gezeten op de troon, voorstelt.

Het handschrift bevat zeven missen van de Vlaamse polyfonisten Matthaeus Pipelare en Pierre de la Rue, die de favoriete hofcomponist was van Margaretha van Oostenrijk. De grote zorgvuldigheid waarmee zowel muziek als afbeeldingen zijn uitgewerkt, maken de handschriften uit het Alamire-atelier tot luxueuze vorstelijke relatiegeschenken van het Habsburgse hof ter gelegenheid van o.m. huwelijken, bezoeken of politieke overeenkomsten. Dat dit koorboek bovendien het enige Alamire-handschrift is dat nog steeds bewaard wordt in de stad waar het wellicht tot stand gekomen is, vergroot de waarde van dit topstuk des te meer.

Heidi Moyson

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Het stadsarchief van Mechelen bewaart een van de handschriften die vervaardigd werden in het atelier van Petrus Alamire.

Het beroemde perkamenten koorboek, dat dateert uit 1515-1516 en vervaardigd werd in opdracht van Margaretha van Oostenrijk, Maximiliaan van Oostenrijk of aartshertog (later keizer) Karel, is een kostbare getuigenis van de culturele rijkdom waarin het Bourgondisch-Habsburgse hof baadde. De bijzondere artistieke waarde van het handschrift kan afgeleid worden uit 15 kwalitatief hoogstaande miniaturen in zogenaamd Gent-Brugse stijl. Het merendeel daarvan is van de hand van of afkomstig uit de omgeving van Gerard Horenhout, die als miniaturist werkzaam was voor Margaretha van Oostenrijk. Niet zelden bevatte de verluchting politieke connotaties: het beroemdste voorbeeld is de openingsminiatuur van dit koorboek, die Maximiliaan van Oostenrijk (of een ander familielid), gezeten op de troon, voorstelt.

Het handschrift bevat zeven missen van de Vlaamse polyfonisten Matthaeus Pipelare en Pierre de la Rue, die de favoriete hofcomponist was van Margaretha van Oostenrijk. De grote zorgvuldigheid waarmee zowel muziek als afbeeldingen zijn uitgewerkt, maken de handschriften uit het Alamire-atelier tot luxueuze vorstelijke relatiegeschenken van het Habsburgse hof ter gelegenheid van o.m. huwelijken, bezoeken of politieke overeenkomsten. Dat dit koorboek bovendien het enige Alamire-handschrift is dat nog steeds bewaard wordt in de stad waar het wellicht tot stand gekomen is, vergroot de waarde van dit topstuk des te meer.

Heidi Moyson

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn