Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Resonant hield op 7 december in Huis 23 van de AB zijn eerste ‘resonantiegesprek’.

Met deze gesprekken brengen we een aantal spelers binnen de muzieksector samen om informatie uit te wisselen en bruggen te slaan tussen het brede muziekveld en de erfgoedsector. Als eerste onderwerp kwam de problematiek van de audiovisuele collecties uit de populaire muzieksector aan bod.

Het thema was niet toevallig gekozen. Er is immers (vanuit Kunstenpunt, PACKED, Resonant en VIAa) een brede bevraging aan de gang over audiovisuele collecties bij (gesubsidieerde) muziekorganisaties (hierover hebben we al eerder bericht). De bevraging heeft als doel te onderzoeken of een gecoördineerd digitaliseringsproject mogelijk is voor kwetsbare dragers (audiotapes, cassettes, ...) uit de collecties van deze muziekorganisaties. Bovendien ontwikkelt Resonant in 2016 een gerichte erfgoedwerking rond populaire muziek. Dit resonantiegesprek sluit hierbij aan als een informeel platform voor informatie-uitwisseling.

Resonantiegesprek: Het erfgoed van de populaire muziek: verspreid over vele collecties en moeilijk toegankelijk

Onze gasten waren: Jan De Smet (muzikant en gerespecteerd collectioneur), Jari Demeulemeester (muziekorganisator en gewezen directeur van de Ancienne Belgique), Felix Huybrechts (oprichter van Starman Records en kenner par excellence van het Belgisch rockerfgoed), Marcel Heymans (gewezen directeur van IFPI Belgium, de federatie van muziekproducenten), Luc Nowé (directeur van Poppunt, steunpunt voor popmuzikanten), Olivier Maeterlinck (directeur BEA Music) en Michiel Vergauwe (medewerker bij muziekclub N9 in Eeklo).

Het gesprek focuste op de lokalisatie, de bewaaromstandigheden en raadpleegbaarheid van de (grote) gekende audiocollecties en op de representativiteit van die collecties voor de sector van de populaire muziek in Vlaanderen. Aangezien de meeste van de gesprekspartners binnen de populaire muzieksector hun sporen hebben verdiend, leverde dit boeiende gespreksstof op. Ook kwamen enkele pijnpunten naar boven: (gebrek aan) depotruimte voor audiovisuele collecties, een historische achterstand in erfgoedzorg voor deze collecties (wat leidde tot heel wat verlies aan dragers, archieven en documentatie). De boeiende gesprekspartners maakten van dit eerste resonantiegesprek een waardevolle aanvulling op het vooronderzoek rond het muzikaal erfgoed van de populaire muziek dat Resonant enkele jaren geleden uitvoerde.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Resonant hield op 7 december in Huis 23 van de AB zijn eerste ‘resonantiegesprek’.

Met deze gesprekken brengen we een aantal spelers binnen de muzieksector samen om informatie uit te wisselen en bruggen te slaan tussen het brede muziekveld en de erfgoedsector. Als eerste onderwerp kwam de problematiek van de audiovisuele collecties uit de populaire muzieksector aan bod.

Het thema was niet toevallig gekozen. Er is immers (vanuit Kunstenpunt, PACKED, Resonant en VIAa) een brede bevraging aan de gang over audiovisuele collecties bij (gesubsidieerde) muziekorganisaties (hierover hebben we al eerder bericht). De bevraging heeft als doel te onderzoeken of een gecoördineerd digitaliseringsproject mogelijk is voor kwetsbare dragers (audiotapes, cassettes, ...) uit de collecties van deze muziekorganisaties. Bovendien ontwikkelt Resonant in 2016 een gerichte erfgoedwerking rond populaire muziek. Dit resonantiegesprek sluit hierbij aan als een informeel platform voor informatie-uitwisseling.

Resonantiegesprek: Het erfgoed van de populaire muziek: verspreid over vele collecties en moeilijk toegankelijk

Onze gasten waren: Jan De Smet (muzikant en gerespecteerd collectioneur), Jari Demeulemeester (muziekorganisator en gewezen directeur van de Ancienne Belgique), Felix Huybrechts (oprichter van Starman Records en kenner par excellence van het Belgisch rockerfgoed), Marcel Heymans (gewezen directeur van IFPI Belgium, de federatie van muziekproducenten), Luc Nowé (directeur van Poppunt, steunpunt voor popmuzikanten), Olivier Maeterlinck (directeur BEA Music) en Michiel Vergauwe (medewerker bij muziekclub N9 in Eeklo).

Het gesprek focuste op de lokalisatie, de bewaaromstandigheden en raadpleegbaarheid van de (grote) gekende audiocollecties en op de representativiteit van die collecties voor de sector van de populaire muziek in Vlaanderen. Aangezien de meeste van de gesprekspartners binnen de populaire muzieksector hun sporen hebben verdiend, leverde dit boeiende gespreksstof op. Ook kwamen enkele pijnpunten naar boven: (gebrek aan) depotruimte voor audiovisuele collecties, een historische achterstand in erfgoedzorg voor deze collecties (wat leidde tot heel wat verlies aan dragers, archieven en documentatie). De boeiende gesprekspartners maakten van dit eerste resonantiegesprek een waardevolle aanvulling op het vooronderzoek rond het muzikaal erfgoed van de populaire muziek dat Resonant enkele jaren geleden uitvoerde.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn