Een monumentaal werk voor een monument van een festival.

Jazz Bilzen zag op 5 september 1965 het daglicht als bescheiden openluchtfestival. Comblain-la-Tour was enkele jaren vroeger (2 augustus 1959) gestart. Monsterfestivals als Woodstock (1969) en Isle of Wight (1970) moesten nog volgen. North Sea Jazz kwam er in 1976. Om maar te stellen, dat de organisatoren van Jazz Bilzen festivalpioniers waren. Wat doet zo’n festival met een gemeente als Bilzen? Waaruit bestond het programma? Wie trad op? Wat was het budget? Hoe waren de reacties van pers, sponsors, enz.? Dat alles en nog zoveel meer verneem je in het boek Jazz Bilzen.

Auteur-historicus Koenraad Nijssen verzamelde feiten, achtergronden, anekdotes, verslagen en getuigenissen over de periode dat Jazz Bilzen plaatsvond (1965-1981) in een lijvig fraai geïllustreerd boekwerk (431 pagina’s). Bovendien geeft de auteur een bijzonder goed beeld over wat de invloed van dergelijk festival op de gemeente Bilzen was, over de zeden en gewoonten van die tijd, over de artiesten (soms meer pop dan jazz) en over de onvermijdelijke rellen. Een kanjer van een boek waar je graag in grasduint en stukjes jazzgeschiedenis (Jack Sels, Sadi, Jack van Poll, Toots Thielemans, Philip Catherine, BRT-Big Band, e.a.) van bij ons in terugvindt. Ook de internationale namen spreken boekdelen: Dexter Gordon, Ornette Coleman, Dizzie Gillespie, Jacki Byard, John McLaughlin, Charles Mingus, Joe Henderson. Vanaf 1979 werd jazz wel herleid tot een randverschijnsel en verplaatst naar Jazz in The Park op zondag.

Koenraad Nijssen en zijn team verdienen terecht een pluim voor dergelijke grondige studie over het fenomeen Jazz Bilzen. Het is een voorbeeldig standaardwerk.

NIJSSEN, K. e.a. Jazz Bilzen -  tijd voor muziek (en veel meer…) 1965-1981. Stad Bilzen en Davidsfonds Uitgeverij nv, 2009.
(ISBN 978-90-5826-661-3)

www.jazzbilzen.be/jazz-bilzen-boek

 



Bernard Lefèvre

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn