Op 6 en 7 augustus 2018 nam Resonant deel aan het symposium Archiving intangible Cultural Heritage and Performing Arts in Lausanne.

De organisatie hiervan was in handen van Laboratory for Experimental Museology, verbonden aan de Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne. De campus met de hypermoderne bibliotheek is bijna even indrukwekkend als het meer van Genève.

Het tweedaagse symposium zette het documenteren, (her)gebruiken en presenteren van immaterieel cultureel erfgoed van podiumkunsten centraal. Om immaterieel erfgoed duurzaam en levend te houden (dus te borgen) is een sterke samenwerking met onderzoekers, techneuten, artiesten en wetenschappers nodig. Het symposium en de bijhorende workshops later in de week, focuste op strategieën om immaterieel erfgoed te beschrijven, te verzamelen en eventueel via re-enacting de archieven in de toekomst ‘levend’ te houden. De digitale mogelijkheden van vandaag bieden alleszins opportuniteiten om immaterieel erfgoed te herbeleven en te gebruiken en op een publieksvriendelijke manier te tonen.

Het documenteren van martial arts biedt methodieken om performing arts te beschrijvenHet documenteren van martial arts biedt methodieken om performing arts te beschrijven

De twee dagen van het symposium waren goedgevuld met aandacht voor de internationale en nationale context en reeds ondernomen acties, voorbeeldpraktijken uit het domein martial arts, de problematiek van re-enactment versus borgen en tot slot hoe data te verzamelen en te bewaren. Dit laatste aspect werd vooral toegelicht vanuit de erfgoedsector.

Voor Resonant was de presentatie over de digitalisering van het beeld- en geluidsarchief van het Montreuxfestival zeer verrrijkend. Het archief is opgenomen in het Memory of the World Register van Unesco. Uniek aan het archief is dat vanaf de start in 1967 onmiddellijk beeldopnames zijn gemaakt met de toenmalige nieuwste apparatuur. De opnames zelf zijn goed bewaard gebleven omdat een van de stichter – Claude Nobs – investeerde in een privédepot met de juiste klimatologische omstandigheden. Een digitaliseringsproject werd in 2007 opgestart. Zie: https://www.claudenobsfoundation.com en http://www.epfl-ecal-lab.ch/work/montreux-jazz-heritage-lab.

Enkele vaststellingen en bedenkingen over het gehele symposium:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn