Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Tussen 29 augustus en 3 september wordt te Brussel en Parijs het congres van de CIMCIM 2011 gehouden. 

Het congres werd vorm gegeven in samenwerking met het musée du quai Branly in Parijs, het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren en het Museum Vleeshuis in Antwerpen. CIMCIM is een comité binnen ICOM (Conseil International des Musées).

Of verzamelingen van muziekinstrumenten nu voortkomen uit rariteitenkabinetten of samengesteld werden met een duidelijk doel voor ogen – zoals de galerijen van Louis Clapisson of de akoestische studies van Victor Mahillon – vandaag spreken wij van volwaardige muziekinstrumentenmusea waarin muziek te horen is en de stukken geplaatst worden in de bredere cultuur. De speelbaarheid van instrumenten is een daarbij een hot item, zowel in de wetenschappelijke wereld als binnen de publiekswerking, die vraagt naar muzikale inhoud en context om dit klinkende erfgoed beter naar de bezoekers te kunnen brengen. Tegelijkertijd zien wij steeds vaker dat musea voor plastische kunsten of historische musea een muzikale dimensie toevoegen aan hun tentoonstellingen. De identiteit zelf van muziekinstrumentenmusea wordt zo in vraag gesteld.

Volgende topics komen in aanmerking voor bijdragen tijdens het congres:

  • Met welke uitdagingen krijgen verzamelingen van muziekinstrumenten vandaag te maken op het vlak van onderzoek, bewaring, tentoonstelling en publiekswerking?
  • Hoe spelen muziek en geluid een rol binnen die uitdagingen?
  • Wanneer wij de huidige situatie van muziekinstrumentenmusea vergelijken met de oorspronkelijke opzet, is er dan sprake van een breuk of van continuïteit?
  • Wat zijn de gevolgen voor muziekinstrumentenmusea wanneer andere types van museum steeds vaker muziek en klank in hun opstellingen integreren?


Eén sessie wordt vrijgehouden voor bijdragen over de thema's bewaring, organologie en museologie.

Het volledige programma vindt u hier. Inschrijven is verplicht!

 


Bron: Cité de la Musique

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Tussen 29 augustus en 3 september wordt te Brussel en Parijs het congres van de CIMCIM 2011 gehouden. 

Het congres werd vorm gegeven in samenwerking met het musée du quai Branly in Parijs, het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren en het Museum Vleeshuis in Antwerpen. CIMCIM is een comité binnen ICOM (Conseil International des Musées).

Of verzamelingen van muziekinstrumenten nu voortkomen uit rariteitenkabinetten of samengesteld werden met een duidelijk doel voor ogen – zoals de galerijen van Louis Clapisson of de akoestische studies van Victor Mahillon – vandaag spreken wij van volwaardige muziekinstrumentenmusea waarin muziek te horen is en de stukken geplaatst worden in de bredere cultuur. De speelbaarheid van instrumenten is een daarbij een hot item, zowel in de wetenschappelijke wereld als binnen de publiekswerking, die vraagt naar muzikale inhoud en context om dit klinkende erfgoed beter naar de bezoekers te kunnen brengen. Tegelijkertijd zien wij steeds vaker dat musea voor plastische kunsten of historische musea een muzikale dimensie toevoegen aan hun tentoonstellingen. De identiteit zelf van muziekinstrumentenmusea wordt zo in vraag gesteld.

Volgende topics komen in aanmerking voor bijdragen tijdens het congres:

  • Met welke uitdagingen krijgen verzamelingen van muziekinstrumenten vandaag te maken op het vlak van onderzoek, bewaring, tentoonstelling en publiekswerking?
  • Hoe spelen muziek en geluid een rol binnen die uitdagingen?
  • Wanneer wij de huidige situatie van muziekinstrumentenmusea vergelijken met de oorspronkelijke opzet, is er dan sprake van een breuk of van continuïteit?
  • Wat zijn de gevolgen voor muziekinstrumentenmusea wanneer andere types van museum steeds vaker muziek en klank in hun opstellingen integreren?


Eén sessie wordt vrijgehouden voor bijdragen over de thema's bewaring, organologie en museologie.

Het volledige programma vindt u hier. Inschrijven is verplicht!

 


Bron: Cité de la Musique

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn