Een studie over het muzikaal erfgoed van de VRT.

Dit boek gaat dieper in op de collecties van de voormalige muziekbibliotheek van de openbare omroep en de context waarin deze tot stand kwam en functioneerde gedurende de eerste dertig levensjaren van het N.I.R. (1930-1960). Er wordt ruime aandacht besteed aan de programmapolitiek, de organisatie en ontwikkeling van de muziekdiensten van het N.I.R. en de verschillende muziekensembles. Een afzonderlijk hoofdstuk is ook gewijd aan de bouw en inrichting van het ‘huis van het N.I.R.’, het Flageygebouw dat gedurende decennia het architecturale uithangbord van het N.I.R. is geweest.

In functie van de verschillende omroepensembles kwamen heel wat composities tot stand die tot vandaag in de muziekbibliotheek bewaard worden. Zij zijn de belangrijke getuigen van het eens zo bloeiende muziekleven aan het N.I.R. - in haar gloriejaren omvatte de omroep vijf orkesten en twee koren. Voor de symfonische muziek gaat het hier zowel om orkestpartituren als om het volledige uitvoeringsmateriaal van de werken in kwestie. Aan de hand van archiefmateriaal en jaarverslagen kon de groei van de collectie tussen 1932 en 1960 vrij nauwkeurig worden gereconstrueerd.

Behalve composities die in opdracht van de omroep ontstonden of werden uitgevoerd, herbergt de muziekbibliotheek een aantal belangrijke externe fondsen. Voor het Vlaams muzikaal erfgoed is het fonds Vriamont van kapitaal belang met zijn verzameling autografe manuscripten van August de Boeck.

Andere inhoudelijke zwaartepunten van de collectie zijn composities van de Synthétistes, Karel Albert, Michel Brusselmans en Paul Douliez, evenals de unieke collectie muzikale luisterspelen. Achteraan in het boek is een volledige inventaris opgenomen van alle Vlaamse symfonische muziek uit de muziekbibliotheek.

M. DELAERE, P. MANNAERTS, K. VAN DEN BUYS en V. VERSPEURT, Het geheugen van de geluidsfabriek. De Vlaamse symfonische muziek in de voormalige muziekbibliotheek van de openbare omroep, 1930-1960, Universitaire Pers Leuven, 2004, 221 p.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn